In Fedasil Arendonk verblijven momenteel ongeveer 450 bewoners.

De noodzaak om een buitenruimte te creëren als uitbreiding van de bewonersruimte is groot. Binnen het asielcentrum ondersteunt Rotary Arendonk het project “Buitenruimte “

Het  doel is om de bewoners een zo normaal mogelijk leven aan te bieden in de “abnormale” omstandigheden waarin ze zijn terecht gekomen.

Door buitenruimte te creëren, wordt ervoor gezorgd dat zij een plaats hebben waar ze kunnen ontspannen, ont stressen, even ontsnappen aan de kamergenoten en vooral elkaar kunnen ontmoeten, babbelen, met elkaar kunnen verbinden .

De blikvanger wordt de ronde babbelbank , die plaats biedt aan 20 personen.  Deze bank zal zorgen voor verbinding tussen de bewoners, een aangename plaats creëren voor vergaderingen, maar evenzo voor een goed gesprek.

De bank is gemaakt door de  leerlingen van het 6de jaar Lassen en Constructie van het Sint-Claracollege Arendonk en gesponsord door Rotary Arendonk.

Zie ook het artikel in de Gazet van Antwerpen: "Sint-Claraleerlingen maken grote babbelbank voor asielzoekers: “Om even te ontsnappen aan hun kamergenoten”"