In samenwerking met het OCMW van Arendonk is de Rotary Club Arendonk daarom enkele jaren geleden gestart met aan het Sociaal Huis van het OCMW 15 laptops ter beschikking te stellen.  OCMW weet perfect welke gezinnen met opgroeiende kinderen het financieel moeilijk hebben. Ze kunnen deze gezinnen het aanbod doen om nieuwe en eigentijdse laptops aan een erg democratische prijs (enkele euro’s per maand) te ontlenen.
Ze ontlenen dus de laptops zoals ze in een bibliotheek boeken zouden ontlenen.

In plaats van een boekenbib werd gestart met een laptopbib.

Deze laptops zijn van prima kwaliteit en voldoen aan de hoge eisen van universiteit en hogeschool.
Volgens de OCMW-voorzitter is voortstuderen zonder draagbare computer vandaag nagenoeg onmogelijk geworden. ‘Alles is digitaal’, maar toch is de aankoop van een laptop voor heel wat gezinnen helemaal niet evident, zeker niet als je meerdere kinderen hebt die hogere studies willen aanvatten en elk een eigen toestel nodig hebben.

Hoewel dit initiatief zich aanvankelijk richt op studenten uit het hoger onderwijs, werd beslist om de dienst ook uit te breiden naar leerlingen van het secundair onderwijs. Mogelijk zullen in de nabije toekomst ook de lagere scholen meer en meer gebruik gaan maken van laptops en kan het probleem zich ook hier stellen.

Het OCMW Arendonk draagt zelf zorg voor het onderhoud en de upgrades van de computers.
Tijdens de Covid-19 crisis is het acuut tekort aan degelijk ICT-materiaal zeer duidelijk zichtbaar. Rotaryclub Arendonk zal zich ook na deze crisis blijven inzetten dat studerende jongeren de digitale sneltrein niet missen.

Meer info:
Suzy Maes, voorzitter Rotary Club Arendonk